P3’s tips til nye studenter i ny by

Her er P3’s tips til deg som er ny student i ny by:

1. Si “ja”!

Er du ny på et sted og ikke kjenner så mange – prøv å si “ja” til invitasjonene og arrangementene du får! ? På den måten får du møtt mange potensielle nye venner. Sier du ofte “nei” i begynnelsen, kan du risikere at folk slutter å invitere deg med på det som skjer. ☹️ Derfor: si ja til fadderuke, vors, fotballkamper, tur i parken, middager osv.

2. Bli kjent med byen

Bruk de første dagene på å bli kjent på det nye studiestedet ditt. Ikke bare på området undervisningen foregår, men også i resten av byen. ? Gjør deg kjent med kollektivtilbudet, butikker, parker, turområder – slik vil du oppdage hvilke tilbud og muligheter som finnes der du bor.

3. Få deg en hobby

Har du en hobby eller spesiell interesse? Da har du en ypperlig mulighet til å få venner med samme interesse! ⚽️ ? Meld deg inn i et kor, et fotballag, et politisk parti, studentforening, bli frivillig i en organisasjon.

4. Flytt inn i et kollektiv

Flytter du inn sammen med noen vil du kanskje ikke føle deg så alene de første ukene på et nytt sted. ? ? Studentene du bor med er potensielle venner, og gjennom den kan du møte enda flere folk!

5. Sett opp en kollektiv-avtale

For å unngå krangling og dårlig stemning i kollektivet, sett opp noen regler. ? Hvor ofte skal det vaskes og hva menes med “vaske” – er det å tørke over servanten og støvsuge, eller er det rundvask?

6. Finn en studiekompis

Først venter fadderuka, men deretter skal det studeres! ? ? Det kan være lurt å finne en studiekamerat slik at dere kan pushe hverandre. Det er vanskeligere å droppe forelesning dersom noen forventer at du møter dem der.

7. Spør!

Ikke vær redd for å stille spørsmål! ❓ Bruk fadderne dine godt – de har erfaring som studenter, er kjent i byen og har garantert mange gode råd. ?

8. Spis sunt

Skal du holde ut gjennom studiedagen, trenger du et godt kosthold. ? ? ? Skal du følge med på forelesning, sitte på lesesalen og være sosial på kveldstid, trenger du energi. Sørg for å få i deg nok og riktig mat.

9. Sov

Kanskje vil det skli litt ut i fadderperioden, men sørg for å få nok søvn. ? ? Å møte opp på forelesning eller kollokviegruppe hjelper ikke dersom du ikke er uthvilt!

10. Ring en venn

Ofte tar det litt tid før man får nye venner på et nytt sted, så bruk de du har hjemme. ?‍?‍?‍? Ring hjem og fortell venner og familie hvordan dagen har vært og hvordan du har det. ☎️De hjemme er garantert nysgjerrig på hvordan du har det på et nytt sted.

Les hele reportasjen her